Wednesday, January 6, 2010

Een korte geschiedenis van Hotmail

Een korte geschiedenis van Hotmail: "

Hallo, mijn naam is Dick Craddock en ik ben de Group Program Manager voor Windows Live Hotmail. "Group Program Manager" is gewoon een mooie manier om te zeggen dat ik het beheer van het team van Programma Managers bij Hotmail. Wij hebben de taak van de planning elke Hotmail vrijlating en beheren van die vrijlating van begin tot eind. Wij kiezen welke functies gaan in en schrijf de specificaties voor deze kenmerken. Wij beheren ook het schema en werken nauw samen met de ontwikkeling en test teams om te zorgen dat de software komt op tijd en heeft veel kwaliteit, prestaties, veiligheid en betrouwbaarheid.

Aangezien dit de eerste van verschillende functies op Hotmail, dat ik van plan om de komende weken, wil ik u een beetje achtergrond op de Hotmail-dienst - hoe het kwam te zijn, en welke veranderingen we gegaan door de jaren heen.

Geschiedenis

Hotmail werd geboren op 4 juli, 1996 - de oprichting van een startup in Silicon Valley opgericht door Sabeer Bhatia en Jack Smith. Het was een van de eerste diensten aan te bieden gratis web-gebaseerde e-mail. Oorspronkelijk werd gespeld Hotmail 'Hotmail, "nadruk op het gebruik van HTML voor de web user interface. Hotmail werd snel populair, en door het einde van 1997 al miljoenen klanten. Hotmail werd overgenomen door Microsoft laat in 1997 en werd later geïntegreerd met andere acquisitie - de web-based kalender dienst, Jump. Hotmail bleef zeer snel groeien - het bereiken van tientallen miljoenen gebruikers in slechts een paar jaar. Vandaag heeft Hotmail goed bevoorraad meer dan een miljard inboxen en heeft enkele honderden miljoen actieve gebruikers over de hele wereld. Hotmail logo history

De Hotmail-dienst heeft doorgemaakt ton van veranderingen sinds 1996. Toen Hotmail begon, bood ons gratis e-mail met een 2 MB opslag te beperken. Loop der tijd hebben we gestaag toegenomen de opslag beperkt tot 2GB en 5GB. Vandaag bieden we een steeds groeiende vraag naar opslagcapaciteit, wat betekent dat je in wezen nooit zorgen te maken over de opslag grenzen weer. (Om misbruik te voorkomen, doen we de snelheid waarmee u kunt verhogen van uw totale opslagcapaciteit te beperken, maar als u toevoegen opslag op een redelijk tarief, moet je nooit slaan deze limiet.) In feite hebben we een aantal klanten met ruim 10GBs van de post in hun postvak.

Natuurlijk is de user interface is vrij drastisch veranderd, ook. Hotmail was de eerste om de veiligheid innovaties zoals anti-virus scanning voor bijlagen bieden. Wij geïntegreerde de kalender dienst, gebouwd in een leesvenster, en de toegevoegde regels, spellingscontrole, search, web messenger, en nog veel meer.

Maar door de jaren heen hebben we ook dramatische veranderingen aan de software die je niet kunt zien. Ik wil praten een beetje over hoe onze software is gebouwd en de soorten van de wijzigingen die we hebben gemaakt de afgelopen jaren te profiteren van betere technologie, maken ons ontwikkelingsteam efficiënter, en de integratie van Hotmail en kalender met de rest van de Windows Live diensten.

Een architectuur die blijft

In de laatste blog post, Arthur de Haan gaf je een kijkje in de fundamentele architectuur van Hotmail. De architectuur die door de oprichters ruim dertien jaar geleden werd goed ontworpen en toegelaten Hotmail om snel te groeien, maar we hebben gemaakt enorme veranderingen en verbeteringen in de tijd. Hoewel er veel veranderd, zijn twee krachtige ideeën stond de test van de tijd en hebben ons bijzonder goed gediend:

  • Bouw in schaal eenheden - De Hotmail-dienst is gebouwd in "clusters" of schaal-eenheden die het mogelijk maken onze activiteiten team om meer capaciteit online te brengen op een zeer voorspelbare manier en om de service te beheren als een verzameling van onafhankelijke subsystemen. Dit zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en schaalbaarheid, en laat ons toe om onze rekenkracht vinden in verschillende datacenters over de hele wereld. Elk cluster behandelt miljoenen gebruikers - wij hebben meer dan honderd clusters, en zijn het toevoegen van nieuwe clusters routinematig.
  • Gescheiden opslag van berekening - De Hotmail-systeem bestaat uit vele sub-systemen, maar twee van de belangrijkste systemen zijn de Frontend en Backend. De set is Frontend servers die interface met de buitenwereld. Deze servers doen al de berekening - alles van gewoon het formatteren van de webpagina's die u ziet wanneer u gebruik maken van de dienst, het uitvoeren van de anti-virus scanners voor het downloaden van bijlagen. De backend is waar uw gegevens worden opgeslagen. Het scheiden van deze twee systemen heeft twee grote voordelen.
    Het eerste voordeel van het scheiden van deze twee systemen is dat, omdat de interface tussen de twee systemen niet vaak verandert, teams vrij zijn om te innoveren op zowel de gebruikersinterface en de opslag systemen op hetzelfde moment. Dus, bijvoorbeeld, in onze 2007-release, een team bouwde een nieuwe gebruikersinterface met een leesvenster en tal van andere nieuwe functies, terwijl een ander team de opslag beperkt door verschillende ordes van grootte toegenomen.
    Het tweede grote voordeel van het scheiden van de frontend van de backend is dat we onze systemen kunnen schaal enigszins onafhankelijk en houden onze hardware werkt zeer efficiënt. Met andere woorden, de Frontend hardware geoptimaliseerd voor berekening snelheid, terwijl de Backend hardware is geoptimaliseerd voor de opslag en I / O-bewerkingen.

Veranderen van de motor terwijl het vliegtuig in vlucht

Hoewel de basis van de Hotmail-systeem hebben doorstaan loop van de tijd, veel is veranderd. Een van de enorme uitdagingen van de exploitatie van een service zoals Hotmail is dat wanneer wij veranderingen te maken, hebben we ervoor zorgen dat we de dienst die draait zelfs terwijl die veranderingen worden gedaan. Het is misschien een beetje dramatisch, maar ik hou de analogie van het veranderen van de motor van een vliegtuig dat in vlucht! We hebben gekregen heel goed in het maken van dit soort veranderingen en zijn we in staat om ze vrij vaak.

Twee van de grootste veranderingen die zijn aangebracht betrekken (je raadt het al) de Frontend en Backend sub-systemen.

Vanaf 2004, de Hotmail-engineering team volledig herschreef de backend-systeem, verplaatsen off van een dure en dedicated Unix-gebaseerde opslagapparaten systeem en op een systeem dat gebruik maakt van Windows Server en SQL Server te goedkoop, commodity computers en schijven te benutten, zodat we kunnen gebruikers met een veel grotere opslagcapaciteit dan ooit voor mogelijk geweest. De omvang van deze veranderingen was enorm - we hadden om fysiek de hardware in de datacenters te veranderen om nieuwe hardware waarop nieuwe software, en we moesten de gegevens van het oude systeem naar het nieuwe systeem, zonder onderbreking van de dienstverlening aan onze klanten. Natuurlijk is dat niet gebeurd overnachten. Het was een complex project dat duurde jaren in beslag vanwege de fysieke beperkingen voor hoe snel we gegevens kunnen kopiëren naar de nieuwe disk drives.

Meer recentelijk was Hotmail upgrade naar de nieuwste versie van SQL server, die onder andere, konden we drastisch te verminderen onze downtime voor onderhoud. Hotmail is de grootste SQL Server-inzet in de wereld, met duizenden computers en tienduizenden van SQL databases.

In 2005 heeft de Hotmail-engineering team zich een soortgelijke herschrijven van de frontend systeem, en herbouwd zowel Hotmail en Agenda van de grond af. De oude software is geschreven in C + + en Perl, en het was ons goed gediend voor vele jaren. Maar het team wist dat we nodig hadden om de diensten te herschrijven in een moderne, beheerd taal om te profiteren van nieuwe technologie wordt ontwikkeld door veel andere teams bij Microsoft. Dus werd de gehele Frontend herschreven in C # en ASP.Net, Windows Server en de hefboomwerking en de nieuwste versie van IIS - web-server van Microsoft - om Hotmail te brengen in de moderne wereld. Deze wijzigingen in ons ontwikkelingsteam efficiënter en hebben ons in staat om code te delen met alle andere Windows Live-eigenschappen en met andere teams in heel Microsoft.

Vooruitblik

In de afgelopen jaren heeft de Hotmail-team re-engineering van de service vanaf de grond terwijl groeiende Hotmail op een verbazingwekkend tempo. We hebben kritisch investeringen om onze software te komen waar we willen zijn en geven ons de mogelijkheid om geweldige functies bieden, goede prestaties, grote betrouwbaarheid en grote integratie in Windows Live.

In mijn volgende post zal ik spreken over het werk dat we hebben gedaan op een van de moeilijkste problemen op het internet: spam preventie. Tot dan, ik hoop dat u zult blijven Hotmail te gebruiken en om de feedback en opmerkingen komende houden!

Dick Craddock
Group Program Manager, Windows Live Hotmail

"

No comments: